Siste oppdatering

Førerløs transport krever gode geografiske data

Kartdata og posisjonstjenester er et fundament for framtidas intelligente transportsystemer, fastslår EU-prosjektet MODI. Kartverkets bidrag er å utvikle kartgrunnlaget til en optimal digital infrastruktur på offentlig vei. Som eneste nasjonale kartverk i prosjektet, er vi sentrale i trygg, førerløs transport. 

Geografisk informasjon og posisjonstjenester er et helt sentralt fundament og avgjørende for framtidas intelligente transportsystemer. Dette er hovedkonklusjonen i en rapport fra det store EU-prosjektet MODI, som leveres før jul.

MODI-prosjektet

MODI-prosjektet er et Horizon Europe-prosjekt med 36 partnere fra åtte land, ledet av ITS Norway. Fra Norge deltar Kartverket, Transportøkonomisk institutt, Sintef, Statens vegvesen, Østfold fylkeskommune, Qfree, Moss havn og Asko. Prosjektet som varer fra 2022 til 2026, har ambisjoner om å:

  • innføre ny teknologi og løse utfordringer knyttet til automatiserte kjøretøy
  • utforske lønnsomme forretningsmodeller for logistikknæringen
  • demonstrere praktisk bruk både på offentlig vei og i terminalområder

Les mer om MODI på Kartverket.no.

Som det eneste kartverket i prosjektet, er Kartverket en sentral aktør for å sikre trygg førerløs transport. Bidragene er å utvikle det digitale kartgrunnlaget og posisjonstjenestene som må være på plass, og å lede arbeidet med optimal design av fysisk og digital infrastruktur på offentlig vei.

Kartverkets rolle i MODI

– Vi bidrar med kompetanse på geografisk informasjon, posisjonstjenester, standardisering og sømløs bruk av tjenester på tvers av grenser, sier Kartverkets prosjektleder Trond Storrønning. Han framhever referanserammer som nøkkelen til å harmonisere nasjonale kart- og posisjonssystemer.

Rapporten «Optimal design av fysisk og digital infrastruktur» baserer seg på et omfattende litteratursøk, intervjuer med bransjeaktører, workshops og innsikt fra testaktiviteter i MODI.

Illustrasjonsfoto fra Einride om førerløs transport, med flere autonome trailere som krysser ei bru.
KRYSSENDE INTERESSER: Førerløs transport kan effektivisere transportsektoren, men sikkerheten må samtidig ivaretas. (Ill.foto: Einride)

– Det er ingen som forventer store endringer i den fysiske infrastrukturen. Utviklingen handler i stedet om den digitale infrastrukturen, sier Storrønning. Behovet for kommunikasjon, posisjonstjenester og oppdatert veidata er stort i de fleste situasjoner automatiserte kjøretøy møter på veien.

HD-kart er en forutsetning

Høydefinisjons-kart (HD-kart) er en type kart som gir presis informasjon om veiforhold og omgivelsene. De kan inneholde data om alt fra kjørefelt, skilt og barrierer til infrastruktur som signaler og rundkjøringer.

Et HD-kart er en samling av mange typer informasjon fra ulike aktører. Ifølge Storrønning har begrepet likhetstrekk med konseptet «digital tvilling» ved at det ikke er entydig definert. Ofte er det bilprodusentene selv eller spesialiserte leverandører som setter sammen HD-kartene og sørger for at de er korrekte og oppdaterte, klare til bruk i bilen.

Tore Abelvik er teknisk ansvarlig for Kartverkets leveranser:

– I MODI prøver vi å finne ut av hvilke offentlige data som må inkluderes i HD-kartet når man fjerner føreren fra bilen. Sammen med Statens vegvesen har vi identifisert hvilke datatyper fra norske grunndatabaser som er kritiske i dag, og hvilke som forventes å bli viktige framover, sier Abelvik. Han påpeker at arbeidet er et viktig steg mot å legge til rette for bedre bruk av geografisk informasjon i transportsektoren.

Kompetanse for framtida

Takket være ekstern finansiering har Kartverket kunnet tilsette dedikerte medarbeidere med verdifull kompetanse. Også omtrent 20 ansatte fra ulike avdelinger og enheter internt bidrar i prosjektet.

mannlig prosjektleder fotografert i studiolys
VERDIFULL LÆRING: Kartverkets prosjektleder Trond Storrønning fastslår at MODI-prosjektet har stor verdi for direktoratet. Kartverket blir en del av en internasjonal satsing og styrkes som ledende aktør innen geografisk informasjon og posisjonstjenester (Foto: Morten Brun)

MODI har stor faglig egenverdi for Kartverket: Prosjektet gir oss framtidsretta kompetanse innen posisjonering, standardisering, referanserammer og anvendelse av geografisk informasjon i automatiserte transportsystemer.

Storrønning påpeker at Kartverket gjennom MODI blir en del av en internasjonal satsing som legger grunnlaget for framtidas transportløsninger. Samtidig styrker vi rollen som en ledende aktør innen geografisk informasjon og posisjonstjenester.

Mer informasjon om MODI finnes på www.modiproject.eu.

Del
XPPT